TEMAVECKA BRÖLLOP - Porträtt och vigsel

Under den här veckan kommer det stora temat på min blogg att vara BRÖLLOP. Jag tar i olika inlägg upp saker som kan vara bra att tänka på som fotograf - alltifrån hur man kan förbereda sig mentalt till kundkontakt, lämplig utrustning och vad som är viktigt att tänka på som fotograf under själva bröllopsdagen. Jag kommer även att ha en gästbloggare någon av dagarna - spännande!

Idag tar jag upp några saker som är bra att tänka på vid porträttfotograferingen och vid vigseln.

Sista förberedelserna
Äntligen är det dags för bröllopsfotograferingen! Dagen innan bör du göra de sista förberedelserna så att allt är klart när det är dags att åka. Ibland försover man sig och skulle det hända just den dagen du ska fota bröllop så är det bra att bara kunna lasta bilen med färdigpackad utrustning och åka iväg! Hoppas att ni slipper råka ut för det, men förbered er ändå på det värsta ;)



Här är min checklista på saker att göra dagen innan en bröllopsfotografering:
- ladda batterierna till kameran (extrabatterier är alltid bra att ha med)
- töm minneskorten
- rengör objektivens linser
- packa kameraväskan och övrig utrustning (se mitt tidigare inlägg)
- tanka bilen och se till att den är ren och fin på in- och utsida. Du representerar inte bara dig själv och ditt ev företag utan också brudparet under deras bröllopsdag. Se till att allt är så tiptop det bara kan bli!
- försök att plugga in checklistan med bilder som är viktiga för brudparet och som ni kom överens om under konsultationen. Packa sedan ner den om du skulle behöva titta på den under fotograferingen
- peppa dig själv genom att titta på inspirationsbilder
- packa gärna med inspirationsbilder så har ni något att utgå ifrån om du/ni skulle köra fast under fotograferingen
- ladda mobiltelefonen

På bröllopsdagen:
Se till att vara i mycket god tid! Då har du tid att klara upp eventuella oförutsedda händelser som trafikkaos, punka på bilen eller liknande. Om inget händer på vägen är det toppen att ha lite extra tid att testa ljuset på plats och att kanske stoppa i sig ett litet mellanmål.

Porträttfotograferingen:
Om vädergudarna är med bröllopsparet och det är en dag med strålande solsken så gör ni förmodligen porträttfotograferingen utomhus. Ofta sker fotograferingen mitt på dagen när solen står högt på himlen. Se då till att brudparet står i skugga och att reflektera solljuset på dem med hjälp av en reflexskärm, alternativt använd en blixt och softbox om det passar ditt sätt att jobba bättre. Att ställa ett brudpar i direkt solsken är riskabelt eftersom du måste kunna bevara högdagrarna i brudens vackra klänning samtidigt som brudgummens svarta frack inte ska sota igen. Skuggljus är betydligt snällare att jobba med.

bröllopsporträtt

Många brudpar väljer att göra porträttfotograferingen innan vigseln och kan då vara en smula nervösa. Då är det viktigt att du är lugn och utstrålar trygghet. Försök att få brudparet att slappna av. Många par känner sig lugnare och mer bekväma om de får titta på varandra. Ofta börjar de då prata med varandra och tala om för varandra hur vacker den andra är och hur mycket han/hon älskar den andra. Fånga dessa ögonblick på bild!

Fota i olika vinklar och med olika utsnitt så att det blir en så stor variation på bilderna som möjligt. Glöm inte att fota detaljbilder på brudens hår, klänningen, smycken, ringar, blombuketten och vad ni nu kommit överens om att du ska fota.



Bröllopsfoton blir lite extra romantiska om du fotar med ett riktigt kort skärpedjup. Du kan fokusera på t ex brudens öga som är närmast kameran och låta brudgummen vara oskarp eller tvärtom. Bakgrunden blir då också härligt "diffus" och blir inte störande i bilden. Fotar du brudparet tillsammans med till exempel tärnor och marskalkar bör du ha en mindre bländaröppning så att alla blir skarpa (om det är det du vill uppnå...).

Vigseln:
Var på plats en stund innan vigseln börjar. Prata gärna med prästen och tala om vem du är. Fråga var du kan gå och stå under vigseln! Om du inte redan har fått ett vigselprogram av brudparet så se till att du får ett nu så att du kan hålla koll på vad som händer när. Planera hur du ska röra dig i kyrkan under vigseln. Bra tillfällen att förflytta sig är när psalmerna sjungs. Se till att störa så lite som möjligt.

Innan brudparet tågar in är det ett bra tillfälle att fota detaljer i kyrkan. Rispåsarna som delas ut, vigselprogrammen och utsmyckning av kyrkan. Lägg också märke till gästerna. Försök fånga den förväntan som många av dem känner.

Kontrollera att du får bra exponering. Har du skruvat upp ISO:t för att slippa rörelseoskärpa?

Under vigselceremonin så råder jag till att vara sparsam med dina bilder och att bara fånga de allra viktigaste ögonblicken. Just för att inte störa. Som fotograf skall du helst inte märkas.



Efter vigseln:
Efter vigseln är det viktigt att du kommer ut bland de första så att du inte missar riskastningen! Glöm inte heller att dra ner på ISO:t eftersom ni är ute i dagsljuset igen. Försök att fånga de spontana händelserna och uttrycken. Använd gärna seriebildstagning om du känner dig bekväm med det! Glöm inte att fota gästernas gratulationer och samtal med varandra och med brudparet! Fota också brudparets avfärd från kyrkan om det ingår i planerna.




Så! Nu är bröllopsfotograferingen avklarad! Kanske följer du med som fotograf till festen, kanske är ditt uppdrag slutfört för dagen. I vilket fall som helst så kommer du att ha med dig många viktiga bilder med dig hem och imorgon skriver jag lite om hur jag hanterar mina bilder efter en fotografering. Alla gör på olika sätt, men vissa saker är alltid viktiga att tänka på vid bildhanteringen oavsett hur du sedan väljer att jobba med bilderna.

Kommentarer
Postat av: Evelina Hagelin

ÅH!! Nu kommer tårarna igen =) Så himla fina och underbara foton = ))))

Postat av: becca

Jätte bra inlägg. Men blir bara mer nervös för min fotografering när du skriver haha :). Även om jag vet om det mesta du skriver blir jag "tänkt om jag glömmer" haha. Men kan inte sluta läsa, för är riktigt bra inlägg du gör :)

2011-05-06 @ 11:19:05
URL: http://fotobex.blogg.se/
Postat av: sofia wikström

Ja visst är den, blir kär varje gång hhaha!



Fina bilder du!

2011-05-06 @ 11:20:12
URL: http://sofiarosa.devote.se
Postat av: Magdalena

Allt bra med dig? :D

2011-05-06 @ 13:32:29
URL: http://wanbe.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Väldigt bra inlägg! =)



När du fotar bröllop använder du bländarprioritet för att hinna med på ögonblicksbilderna eller har du något annat?

2011-05-06 @ 19:27:56
URL: http://nathssfoto.blogg.se/
Postat av: Jen

Hej, vilka fantastiska bilder! Du är en underbar fotograf... En liten fråga, håller du själv reflexskärmen samtidigt som du fotar eller har du någon assistent med dig vid bröllopsporträtten? Kanske tärna/bestman hjälper till? Tack för en härlig tema-vecka... Kram kram

2011-05-06 @ 22:03:41
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

Hej Jen! Tack så mycket! Blir så glad varje gång jag hör att någon gillar mina bilder :)

När det gäller reflexskärmen så brukar jag försöka låta någon annan hålla den eller om det inte blåser för mycket kan man ofta ställa den mot något eller kila ner den i marken/gräset. Det finns även stativ för att fästa reflexskärmar i. Om jag fotar enbart ansikte tycker jag att det är ok att hålla skärmen själv, annars tycker jag att ljuset kommer lite "för rakt på". Jag vill hellre att ljuset ska reflekteras lite från sidan och då är det svårt att hålla skärmen själv. Hoppas att det var ett bra svar?

2011-05-06 @ 22:14:38
URL: http://lailavillebeck.blogg.se/
Postat av: Fotograf Matilda Bäcker

Sista bilden är kalas, älskar såna där spontana ansiktsuttryck och när riset flyger i luften, det är så fint! :)

2011-05-07 @ 08:15:13
URL: http://matildabacker.blogg.se/
Postat av: Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Herregud vilka underbara bröllopsbilder!

2011-05-07 @ 23:42:47
URL: http://jenfotografi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se