TEMAVECKA BRÖLLOP - Att sminka sig som fotograf

Under den här veckan kommer det stora temat på min blogg att vara BRÖLLOP. Jag tar i olika inlägg upp saker som kan vara bra att tänka på som fotograf - alltifrån hur man kan förbereda sig mentalt till kundkontakt, lämplig utrustning och vad som är viktigt att tänka på som fotograf under själva bröllopsdagen. Jag kommer även att ha en gästbloggare någon av dagarna - spännande!

Idag är det dags för makeupartisten Elin Wiklund att ge några tips till oss tjejer som fotograferar bröllop.

LAILA OM ELIN:
Elin Wiklund utbildade sig till makeupartist och hårstylist på Makeup Institute i Stockholm 2006. 2009 vidareutbildade hon sig inom hår på Svenska stylistskolan i Göteborg. Hon driver egen firma och sminkar bland annat till modevisningar, modellfotograferingar, bröllop, fester, fotomässor, maskerader, musikvideos, möhippor och reklamfilmer. Vid sidan av sitt företag har hon jobbat på bl a The Studio och nu jobbar hon deltid på The Bodyshop i Stockholm. Elin har en Fanpage på Facebook där hon delar med sig av tips inom smink och där är ni alla välkomna att gå med :)


HÄR BÖRJAR ELINS TIPSINLÄGG:


Jag fick i uppdrag av Laila att skriva ett inlägg om hur man som fotograf kan sminka sig till en bröllopsfotografering. Självklart vill man vara lite extra fin men samtidigt ska det vara praktiskt med tanke på att man håller en kamera uppe i ansiktet hela dagen. Här kommer jag att visa en väldigt enkel och snabb sminkning som ser naturlig ut men som ändå framhäver dina fina drag.

(Denna sminkning behöver du så klart inte vara fotograf för att använda :D )

Steg 1, grunden: Lägg concealer på och runt ögonen, vid näsan och om du har något annat som du vill täcka. Jag har lagt på finnar och på kinderna där jag vet att jag kan bli röd. Sudda ut kanterna med svamp eller borste och lägg sedan på ett puder för att stabilisera och få en jämnare hudton. Här har jag använt ett solpuder för att få tillbaka den mer naturliga hudfärgen. Det går jättebra att använda vanligt puder också om du är lite blekare, huvudsaken är att du får så lik färg på grunden som din egna hudton så att det inte syns någon skillnad om du svettas bort lite.





Steg 2, Ögon: Brynen lade jag ingen färg på då jag vill köra på det mer naturliga temat. Vad jag däremot gjorde för att få lite med färg och bättre form på dem var att använda ett browmousse. Ögonen sminkade jag med så lite färg som möjligt men ändå så att dom skulle lyftas fram. Som bas använde jag en ljus skugga och skuggade sedan med en ljusbrun skugga i globlinjen och lite utåt. Då får du mer djup i ögat utan att det riskerar att bli kladdigt om du blir svettig. Vattenfast maskara är att rekommendera, då blir varken du eller kameran kladdiga.

Nu låter det som att du kommer svettas floder här, men vi får utgå ifrån att det står ett varmt sommarbröllop på schemat, så kan det inte bli fel i alla fall :)

Här är bara ena ögat målat med en ljusbrun skugga i globlinjen för att illustrera hur den ska läggas:


Här är båda ögonen målade:


Steg 3, rouge: Nästa steg är att forma ansiktet och det kan du göra med hjälp av en rouge eller ett solpuder.
Framhäv kindbenen genom att lägga en skugga (rougen) under kindbenet och sudda ut så att det inte finns några skarpa linjer. Använd en färg som du trivs bra i - röd, rosa eller någon mer naturell.



Steg 4, läppar: Antingen kan du fortsätta det naturligt vackra och endast framhäva läpparna med ett läppglans. Om du vill att det ska vara lite mer färg och festkänsla kan du lägga på ett läppstift. För att få läppstiftet att sitta så länge som möjligt lägger du först en läpp penna så att det håller sej på plats, sedan ett lager läppstift, biter av, på med puder och sedan ett lager läppstift igen.

Färdig sminkning med läppglans:


Färdig sminkning med rött läppstift:


Tips om du ska vara med hela dagen, ta med puder och det du använder på läpparna för att kunna bättra på under dagen och kvällen!

Sen är det bara att prova er fram, för som sagt detta är bara tips! KÖR HÅRT!
/Elin

Tack Elin för ett bra sminktips! Imorgon kommer jag att gå igenom vad som är bra att tänka på vid porträttfotograferingen och vigseln. Vi ses!

Kommentarer
Postat av: Jess

Sv: Ja verkligen jättefina, hennes klänning var otroligt fin också. Och tack :)

2011-05-05 @ 14:38:41
URL: http://jesskarlsson.blogg.se/
Postat av: becca

Bra tips :)

2011-05-05 @ 17:38:49
URL: http://fotobex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se