SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN!

Tack till er som ställde frågor i min senaste frågestund! Här kommer mina svar:

Som jag har förstått så driver du ditt företag, hur gjorde du i början? Vart ska man gå först? Bolagsverket, Skatteverket, Arbetsförmedlingen..?
Jag vet ju inte i vilken situation du är i, men mitt råd om du är arbetssökande är att i första hand gå till Arbetsförmedlingen och se om de kan ge dig t ex startaegetbidrag. Arbetsförmedlingen har också bra informationskvällar för dem som funderar på att starta eget.

Vill du få mer tips om att starta eget så gå in på www.verksamt.se – de har mycket nyttig information indelat på de som funderar på att starta, för dem som ska starta, för de som just startat osv.

Innan du registrerar ditt företag bör du göra en affärsplan!

När det är dags att registrera så kan du registrera dig hos Bolagsverket (frivilligt för enskild firma) och Skatteverket samma dag. Jag rekommenderar att registrera via nätet. Det går mycket snabbare. Jag blev registrerad dagen efter jag hade knappat in mina uppgifter hos Skatteverket!

Lycka till!

Vad fick dig att våga satsa?
Alla fina ord från vänner och bloggläsare som gillar mina bilder J TACK till er!!!

När började du bli intresserad för fotografering?
Jag blev intresserad av foto när jag fick min första titta och tryck-kamera när jag var ca 11 år. Men då var det på en helt annan nivå ;)

När fick du din första systemkamera?
När jag var tonåring hade min mamma en systemkamera som jag gärna lånade med mig någon gång då och då för att fota hästar och hopptävlingar. Min första egna systemkamera köpte jag inför en konferensresa till Italien. 2002 tror jag det var. Då, och flera år framåt, fotade jag endast i autoläge.

hästporträtt Linköping

Varifrån får du din inspiration till fotograferingen?
Den här frågan har jag svarat på förut och jag svara likadant den här gången: Överallt hittar jag inspiration! Andra bloggar, tidningar, reklampelare, filmer, folk som pratar på bussen, barn som leker, när jag tittar på mina barn när de sover mm mm. Den allra bästa inspirationen får jag faktiskt från alla era kommentarer och peppande ord! Det finns inget bättre än att höra att ni gillar det jag gör! Det inspirerar mig till att fortsätta och till att bli ännu bättre på det jag gör! Tack snälla ni!

Vem är din absoluta favoritfotograf, både svensk och utländsk?
Jättesvår fråga! Men en fotograf som jag gillar är Ryan Garrison och jag gillar honom för att han vågar göra annorlunda saker. Han leker med stilar som är ”inne” inom fotografi och kan fota modebilder med både fisheye och tilt shift. Jätteinspirerande! Och eftersom han är från USA men bor i Sverige får han vara svar på båda frågorna :D Haha!

Vad tycker du är svårast, än så länge, med att ha företag?
Det är många saker som är nya för mig och saker som jag just nu tycker är lite kluriga är:
- Hur hittar man en lagom balans mellan fotouppdrag, redigering och allt annat som ska skötas i företaget (bokföring, marknadsföring, möten mm mm)?
- Hur kan man som fotograf vara lika inspirerad och skapa lika bra bilder från session till session?
- Hur mycket pengar vågar man satsa på t ex marknadsföring?



Hur tror du att ditt liv ser ut om 5 år? 10 år?
Om 5 år har jag min egna studio och är populär som baby- och barnfotograf. Jag har gett ut en (eller ett par) fotoböcker. Nyföddfotograferingar har fått sig ett uppsving i Sverige och det är en stor del av min verksamhet.

Om 10 år... Då tror jag att mitt liv är väldigt skönt. Barnen har hunnit bli så stora att man slipper hjälpa dem med allt vardagligt (gå på toaletten, borsta tänderna, somna, bada osv) och vår ekonomi ser bra ut. Vi har köpt ett hus. Jag har fortsatt att utveckla mitt fotograferande och min studio har växt ytterligare. Studion är uppdelad i en ”vanlig” studio med blixtar och en del som är för naturligt ljus. Nu har jag definitivt en assistent eller fler.

Hur visar du provbilderna för kunden? Nåt bra tips?
Jag har satt som uppgift till min sambo, tillika webansvarig, att bygga ett bra program för detta eftersom jag inte är riktigt nöjd med någon av de lösningar jag har sett.

Vem är Laila som person?
Att skriva personligt har jag ALLTID haft svårt för. Det låser sig när jag ska skriva om mig själv! Jag minns när vi fick en ny högstadielärare i 8an och det första vi skulle göra var att skriva en uppsats om oss själva. Jag gjorde det och lämnade in den. När vi slutade nian berättade läraren att hon inte hade blivit särskilt imponerad av den där uppsatsen, men när jag skrev om något annat än om mig själv var det riktigt, riktigt bra. (Jo, jag var duktig på att skriva uppsatser på den tiden och drömde om att bli författare...) Men jag kan väl skriva några ord som beskriver mig:
Positiv, lugn, energisk (fast på ett lugnt sätt...), klok, trygg, glad, mamma, känslig, känslosam, extremt noggrann, matematisk, omtänksam...

Visa din bästa bröllopsbild från i år!
Oj! Jag kan inte säga så här på rak arm vilken som är min bästa bröllopsbild... Och jag vill egentligen inte säga vilken jag tycker är bäst, för jag tycker att ni som tittar på mina bilder själva ska få välja ut era favoriter.

En bild som fortfarande värmer mitt hjärta är dock en bild från mitt första bröllop. Brudens far med ögonen fulla av lyckotårar då hans dotter avger sitt äkteskapslöfte:



Vad tycker du är roligast att fota - bröllop eller barn/familj?
Allt är lika roligt och det är kombinationen som är det roligaste. Att man får sådan variation i sina uppdrag!

Vart tycker du är roligast att fota - ute eller i studion?
Båda är roliga och innehåller olika utmaningar. I studion ska man se till att det inte blir stelt och uppstaplat, men där har man alltid kontroll på ljuset. Ute växlar ljuset, ibland växlar det från minut till minut och man måste hela tiden vara med, men å andra sidan brukar den porträtterade slappna av mer och har mer att fästa blicken på. Så jag fortsätter gärna att blanda utomhus- och studiofotograferingar.

Använder du alltid blixt inomhus, aldrig naturligt fönsterljus?
Jag använder bara blixt i studion i princip. Undantaget är när på kvällar när det inte finns något ljus utifrån att använda sig av, t ex på sena bröllopsfester.


Kommentarer
Postat av: Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Tack för dina svar :) Ska ta och publicera mina också!

2011-10-09 @ 19:08:21
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: Sofie

SV:

Jag tror´t, Kalle P eller så, de har ju en Ecco-avd där. Jag ska prova de på tisdag är tanken, men Ecco har aldrig varit osköna tidigare, så det blir nog ett köp :).

2011-10-09 @ 20:26:34
URL: http://sofnys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se