Läsarfråga - fokus på rörliga barn

Jag fick en fråga från Rebecca - mamma till Tove som jag väljer att svara på i ett eget inlägg: 

Har du några tips på hur man får bra fokus på barn som ständigt rör på sig och inte vill kolla in i kameran. :)

Svar: Jag utgår ifrån att frågan handlar om att få barnet i skärpa. Att få bra fokus på människor, djur, bilar eller annat som rör sig handlar till stor del om att "frysa ögonblicket". Det gör man genom att ha en slutartid som är så kort att det man fotar inte hinner förflytta sig under den tiden kameran är öppen. Rör sig barnet snabbt måste man ha en kortare slutartid. 1/250 brukar räcka. Fotar man inomhus behöver man oftast öppna upp bländaren och/eller höja ISO-talet.

Sedan kan det även vara klurigt att få skärpan där man vill ha den när barnet förflyttar sig, särskilt om man vill ha kort skärpedjup. Då kan ett tips vara att testa kontinuerlig fokusering. Det är också lättare att följa med i fokuseringen om barnet rör sig parallellt med kamerarörelsen, än om barnet rör sig mot kameran. Om man fotar ett barn som rör sig mot kameran kan det vara en lösning att förfokusera på en bestämd punkt mellan barnet och kameran och sedan trycka av när barnet befinner sig vid den punkten. Ibland lyckas man, ibland inte :)

Att barnet inte vill titta in i kameran ser jag inte som ett problem. Det kan vara minst lika fint att fånga ögonblick där barnet är fullt koncentrerat på ett föremål, eller en lek, och omedvetet om kameran och fotografen! Men vill man ändå ha blicken in i kameran så ha tålamod och var alert! Lek och prata med barnet och när rätt ögonblick infinner sig, ta upp kameran och ta bilden! :)

Hoppas att svaret var till någon hjälp!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

...eller be mamman stå som ett fån och göra roliga grimaser och läten precis ovanför fotografen... =)

2011-01-12 @ 13:04:54
URL: http://rebeccabloggar.blogspot.com
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

Haha! Ja, det är ju ett ovärderligt tips!!! :)

2011-01-12 @ 13:17:30
URL: http://lailavillebeck.blogg.se/
Postat av: Bakom linsen

Ja rörliga barn är inte lätt att fota:) håller med om att barnen inte behöver titta in i bilden. Det är nästan finare om dem gör någonting annat:)

2011-01-12 @ 20:51:32
URL: http://bakomlinsen.wordpress.com
Postat av: Fru Jensen

Helt sjukt att det ska behöva ta så lång tid att läka! Det är över 9 månader sen jag födde... I fötterna?! Skumt :-)



Ja, belöningen är ju helt klart mödan värt!



Vilka fina bilder förresten!



Kram Johanna

2011-01-12 @ 20:57:55
URL: http://fru-jensen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se