Svar på frågestunden!

Jag undrar över din drömbild, vad eller vem skulle du vilja fotografera?
Åh, vilken underbar fråga! :) Jag har så många jag skulle vilja fotografera och så mycket jag skulle vilja göra att det nästan är omöjligt att svara... Just nu är drömmen att lyckas med mina nyföddfotograferingar. Annars skulle ju drömmen vara att få fotografera Tyra Banks! :) Tänk att se henne jobba framför kameran och inte minst att fånga hennes fantasktiska ögon! Hon är ju drottningen av "smizing". :D

Hej! Tittar in här via Rebeccas blogg, hon har pratat så bra om din blogg och jag förstår varför. Gud vilka fina bilder. Blev väldigt sugen på att fotografera vår lilla kille som är 9 månader. Min fråga är vilken månad du tycker att det är lämpligt/roligast att fotografera honom? Ser fram emot att få se lilla Isaks bilder sen, han är alltid så fotogenic!
Tack! :) Ni är välkomna att fota er lille kille hos mig! Antingen i studion i Linköping, men från och med 1 april kommer jag även att kunna röra lite på mig för att fota i andra städer. Jag tycker att alla åldrar är roliga att fotografera och värda att dokumentera, men mina favoritåldrar är: Nyfödd (5-10 dagar gamla), uppe till 4 månader tillsammans med föräldrarna, ca 5 månader då de ligger stabilt på mage och ser sig omkring, ca 7 månader då de kan sitta stabilt men ännu inte rör sig så snabbt, ca 9 månader då de kan stå men ännu inte gå och 12 månader då det är dags för ettårsfotografering.

Hur mycket kostar en fotografering i studion?
Jag håller på och arbetar fram en prislista för fotografering när jag startar mitt företag. Den kommer att presenteras på min nya hemsida när företaget är redo att startas skulle jag tro. Ett par månader till har jag mitt fotograferande som hobbyverksamhet och tar betalt för att täcka de utgifter jag har.

Du har alltså inte företag?
Jag har inte startat upp mitt företag ännu, utan är mammaledig. Jag håller dock på för fullt med att förbereda för företagsstart bland annat genom att starta upp den här bloggen, bygga en ny hemsida (med min sambos hjälp - den är inte klar än), bygga vidare på min portfolio osv osv. Jag har också spännande samarbeten på G, så håll ögon och öron öppna!

Kommer du att öppna ett nytt bankkonto för företaget och vad väljer du då?
Vad jag öppnar för bankkonto har jag inte tänkt på ännu. Men företaget kommer att vara en "enskild näringsverksamhet" som det så fint heter :)

Vad har du tänkt dig för priser på de olika fotograferingarna?
Min prislista är under bearbetning och färdigställs när jag vet mer om de exakta utgifterna jag kommer att ha :)

Hyr du en studio, vad kostar det? Har man den själv alltid eller har man den vissa tider? Måste man har all utrustning själv eller finns det? Helt enkelt, hur funkar det med att hyra studio?
Jag hyr studio från Studiefrämjandet, men det finns flera fotostudios där man kan hyra in sig. Reglerna och förutsättningarna är väl olika på olika ställen. Där jag hyr finns all utrustning, man abonnerar ett bestämt antal timmar i månaden och man kan boka studion vilka tider man vill.

Tar du betalt för att fota folk och så? :)
Än så länge har jag fotograferingen som hobbyverksamhet och tar endast betalt för de utgifter jag har.

Jag har inte sett någonstans att du har berättat vad du har för utrustning, det är alltid
spännande att veta:-) Har du egen studio eller hyr du?

Min kamera är en Nikon D700. Till den har jag ett 50mm/1,8 och ett 105mm/2.8. Ett 70-200/2.8 är på ingång. En SB900 med stativ och softbox. Två reflexskärmar. Jag har även kvar min gamla D80 och två zoomar som jag inte använder längre. Studion med utrustning hyr jag.

Har tittat på din hemsida och tycker dina är jättefina och inspirerande. Kommer du ha planer
på att ha några fotokurser av något slag det kommande året?
Tack! :) Det är många tankar som snurrar inför företagsstarten och många saker jag skulle vilja göra. Att hålla fotokurser är något som ligger högt på listan eftersom jag älskar att lära ut. Så ja, en eller ett par fotokurser ska jag försöka hinna med att utforma till sommaren. Håll utkik och välkommen att delta! :)

Har du jobbat som fotograf förut innan du startade ditt eget företag?

Jag har inte jobbat som fotograf, utan har haft det som hobby.

Har du utbildning inom fotografering?
Jag är mestadels självlärd, men jag har gått några kurser på Folkhögskolan, Studiefrämjandet och
Högskolan i Jönköping.

Hej Laila, min favoritfotograf! ;) Har du några nya spännande idér vad gäller modellfoto ihop med makeupartist?
Hej söta Susanna, min topmodel! ;) Visst har jag nya idéer! Flera projekt surrar omkring i huvudet på mig. Jag och Elin har dessutom en idé där vi bara väntar på att du och din gulddräkt skall vara redo att köra en sessa! :)

Jag undrar också över det här med studion. Läste någonstans att du ville ha en, men vart
fotar du nu när du håller till? Du ser ut att hålla till i en studio mest hela tiden.
Jag hyr en fotostudio av Studiefrämjandet, men vill så småningom öppna en egen studio där jag kan förverkliga mina drömmar och ge mina kunder det lilla extra! :) Men jag fotar även utomhus och on location.


Kommentarer
Postat av: Rebecca - mamma till Tove

Jag bor också i Linköping och har fotografering som ett STORT intresse, själv fotar jag med en Nikon D5000 med ett 35mm f/1.8 och ett 55-200mm.



Har du några tips på hur man får bra fokus på barn som ständigt rör på sig och inte vill kolla in i kameran. :)

2011-01-11 @ 11:00:21
URL: http://rebeccathoren.wordpress.com
Postat av: FotografOliviaOlsson

Ååh heja Nikon ;D

Vilka objektiv har du som du inte fotar med?



Kram!

2011-01-12 @ 14:01:04
URL: http://oliviasphotolife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se