Svar på frågestunden, del 2: Karriär, utbildning och övrigt

Här kommer resten av svaren på era frågor:

Jag undrar hur länge har du fotograferat professionellt?
Jag har haft fotografering som hobby sedan jag var ca 10-11. 2009 började jag göra barnfotograferingar på mina egna och mina vänners barn och jag har sedan dess haft fotograferingen som hobbyverksamhet. Förra året bestämde jag mig för att satsa på att skaffa eget företag och jag har därför under ett år byggt upp min portfolio, skaffat den här bloggen, skapat en hemsida och börjat marknadsföra mig som barnfotograf. I år har allt fler hittat till min sida och efterfrågat fotograferingar på sina barn och gravidmagar. Så nu har jag ansökt om F-skattesedel och kommer att driva mitt företag som fotograf från den 1 september i år! Jättespännande är det! Och det ska bli så otroligt skönt att få jobba med precis det man vill och älskar att göra!



Hur planerar du innan en fotosession?
Innan en fotosession går jag igenom kundens önskemål. Jag funderar igenom vad som passar för den eller de som ska fotograferas. Är det en baby? Ettåring? Ett barn? Bröllopspar? Sedan väljer jag ut rekvisita om det är en studiofotografering och tittar kanske igenom egna och andras bilder för inspiration. Jag ser givetvis också till att kamerautrustningen är i top trim, att batterierna är laddade och minneskorten tömda.

På plats ställer jag alltid iordning allt innan kunden kommer och testar ljuset så att jag vet att allt fungerar och att vi kan börja fotografera med en gång de kommer.

Har du fotat någon förlossning?
Nej, tyvärr har jag aldrig fotat en förlossning, men jag har funderat och pratat lite om det. Det skulle vara en fantastisk upplevelse att få fota interaktionen mellan föräldrarna och mellan föräldrar och barnmorska under förlossningsarbetet!!!

Vad har du för utbildning? Någon kurs du kan rekommendera till oss amatörer att gå?
Jag har ingen fotoutbildning men har gått ett par fotokurser hos Folkuniversitetet och Studiefrämjandet. Dessutom har jag läst distanskurserna ”Digital bildbehandling” och ”Fotografi – visuell kommunikation” på Högskolan i Jönköping. De kurserna kan jag absolut rekommendera!

barnfotograf, Linköping

Hur började du din karriär som fotograf?
Jag är precis i uppstarten av min karriär nu! J Precis när jag skrev det här så ringde de från Skatteverket och sa att de registrerat mig för F-skatt. Jag har haft en lång period när jag byggt upp allt inför att starta företag. Jag har byggt upp min portfolio, skapat hemsida och startat upp den här bloggen som förberedelse inför starten. Jag är akademiker i grunden och disputerade i Molekylär bioteknik 2007. Efter det har jag varvat mammaledighet med postdoc-tjänst men kännt att det är fotografi jag vill hålla på med! Så nu kör jag igång!

Om du vill ge mig ett tips/knep/"gör-aldrig-misstaget-att" i redigering av bilder, vad är det?
Intressant fråga! Jag tycker att digital redigering är ett fantastiskt verktyg och jag uppmuntrar till konstnärligt uttryck. Lek loss! Två saker dock: 1. Släng eller ändra aldrig orginalet under redigeringen utan jobba i lager och låt orginalet vara orört så att det alltid går att gå tillbaka. 2. Redigerar du porträtt och gör stora förändringar så kolla alltid med den avporträtterade att din redigering av bilden är ok att visa offentligt innan du gör det!

Hur gjorde du för att bygga upp din kundkrets?
Jag började med att fota mina egna och mina vänners barn. Mina vänner blev så nöjda med bilderna och har kommit tillbaka flera gånger. En del en gång om året, en del oftare än så. Jag har också världens bästa vänner som tipsat vidare och gjort reklam för mig! (Tack underbaringar!!! Mina bästa supporters!) 1 januari i år startade jag den här bloggen för att presentera mina bilder och nu har flera kunder hittat till mig tack vare bloggen!



Vad tycker du är tråkigast att fota?
... Vet faktiskt inte! Jag ser till att bara fota sådant som jag tycker är roligt att fota! :D

Var får du all din inspiration ifrån?
Överallt hittar jag inspiration! Andra bloggar, tidningar, reklampelare, filmer, folk som pratar på bussen, barn som leker, när jag tittar på mina barn när de sover mm mm. Den allra bästa inspirationen får jag faktiskt från alla era kommentarer och peppande ord! Det finns inget bättre än att höra att ni gillar det jag gör! Det inspirerar mig till att fortsätta och till att bli ännu bättre på det jag gör! J Tack snälla ni!

Har du någon favoritblogg?
Just nu har jag faktiskt inte det. Jag följer Emelie Ohlsson  dagligen och tittar ofta in hos Nevnarien, Linafoto och Michaela Dahlström. Men just nu har jag tyvärr alldeles för mycket att göra (uppstart av företag och inskolning av Oliver på dagis) för att hinna med att läsa så många bloggar. Tipsa mig gärna om bra och inspirerande bloggar!  Snart måste jag ju få lite mer tid över och då kan det vara kul med lite nya bloggar att kika in på!

Vad är ditt bästa tips om man som jag, är 15 år och vill jobba som porträttfotograf i framtiden? :)
Träna, träna, träna! Våga ta ut svängarna, testa olika sätt att fotografera. Försök hitta en praktikplats eller sommarjobb hos en fotograf. Experimentera! Stick ut med dina bilder! Tro på dig själv! J

Var hittar du all fin rekvisita till dina nyföddfotograferingar?
Jag är på ständig jakt på ny rekvisita och håller alltid ögonen öppna för att hitta nya saker. De saker jag använder idag har jag hittat på flera olika ställen och det har tagit några månader att hitta. De flesta filtar jag har är från IKEA! Korgar o dyl (har bara visat en korgbild på bloggen hittills) är mest från IKEA och Åhléns. Min mamma och moster har hjälpt mig att sticka mössor, underbyxor och ”kokonger” för nyfödd- och babyfotograferingar

Väldigt nyfiken på hur du lyckas placera dessa små vackra varelser i de mest fanstastiska positioner?
Tålamod, tålamod, tålamod. Och lite tur. Jag är alltid noga med att babyns säkerhet och välmående kommer i första hand. Jag har alltid någon som sitter bredvid för att hålla koll på om babyn skulle rycka till så att han/hon inte skadar sig. Alla nyfödda vill eller kan inte ligga precis så som min tanke var och då låter jag babyn vara så som han eller hon vill och anpassar min fotografering till det. De senaste nyfödda som jag fotat har varit väldigt ”snälla” och sovit tryggt och lugnt när jag fotat. Då är det bara att tacka och ta emot ;) Jag har också varit med om flera som inte alls velat sova på någon filt, utan vill ligga och amma och sova i mammas knä istället. Då får man anpassa sig efter det. Att själv vara lugn och trygg, att se till att föräldrarna är trygga och att sätta säkerheten först tycker jag är det viktigaste vid nyföddfotograferingar. Och givetvis att man har god vana och kan hantera de små knyttena!


Kommentarer
Postat av: Matilda Wik - fotograf i Norrköping

Sv: Klart det står Matilda Wik på diplomet, jag heter ju det ;) ;)

2011-08-24 @ 20:13:46
URL: http://mwfotografi.blogg.se/
Postat av: Sofie

Det blir bra, ses imorgon :)

2011-08-24 @ 20:42:28
URL: http://sofnys.blogg.se/
Postat av: Carro - Mammaliv & Foto

Vilka underbara bilder du fotar! Blir väldigt inspirerad :)

2011-08-24 @ 20:50:27
URL: http://emmasandracaroline.blogg.se/
Postat av: Katarina

sv: Vad kul att du gillade det. Jag är också rörd av många av hennes bilder. Hennes sätt att fota bröllop och detaljer är också helt fantastiskt!

2011-08-24 @ 23:01:36
URL: http://brakatarina.se
Postat av: LIIV - vanlig men unik

Jättebra svar! Du är troligt duktig på att fotografera :)

2011-08-25 @ 11:03:35
URL: http://liivahliin.blogg.se/
Postat av: SimplyElina

Grattis till företaget!!!Hoppas jag också kommer så långt en dag, jobbar på det :)

2011-08-25 @ 17:14:56
URL: http://simply-elina.blogspot.com
Postat av: Fotograf MissJeni

Hoppas det kommer gå bra med ditt nystartade företag :) Det är ett härligt liv :D

2011-08-25 @ 19:26:57
URL: http://jeni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se