Svar på frågestunden, del 1: Utrustning och teknik

Här kommer mina svar på era frågor på frågestunden. Jag har delat upp svaren i två inlägg. Det första handlar om era frågor angående utrustning och teknik. Senare ikväll svarar jag på era frågor kring utbildning, karriär och övrigt.

En del frågor liknade varandra, så jag har bakat ihop dessa för att slippa svara samma sak flera gånger. Några av er skrev väldigt fina ord i era kommentarer – ♥ TACK! ♥ Jag är jätteglad att ni gillar mina bilder och att ni vill följa min blogg.

Vad har du i din kameraväska?
Min huvudkamera är en Nikon D700.
Reservkamera: Nikon D80
AF-S NIKKOR 50 mm 1:1.4G
AF-S MICRO NIKKOR 105 mm 1:2.8 G (mitt älskade macroobjektiv som även är perfekt för porträttfotograferingar)
AF-S NIKKOR 70-200 mm 1_2.8GII
(samt två ”kitobjektiv” med olika zoom som jag aldrig använder och därför inte skriver ut här. Ska säljas!)
Reflexskärmar i tre olika storlekar
Minneskort
Batterier
SB900
Stativ för kamera, reflexskärm och blixt
Paraplysoftbox



Vad använder du för objektiv till dina porträttbilder?
Vilket objektiv jag använder beror helt och hållet på vilken typ av porträtt jag tar. Men jag har tre objektiv som jag använder mig av (se ovan). I studion blir det oftast 50 mm/1.4 som jag använder till barn eftersom de är snabba. Till vuxna föredrar jag 105an.

Jag har en Nikon D3100 och är sugen på ett nytt objektiv och har funderat på ett NIKKOR 35mm f/1.8G, främst till porträttfotografering, vad tror du om det? Har du något att rekommendera?
Helt rätt att välja ett objektiv med stor maximal bländaröppning! Det är ju så snyggt att få bakgrunden i oskärpa. Sedan är det en smaksak vad man använder för brännvidd. Personligen föredrar jag lite längre brännvidd för just porträttfotografering. Min 105 mm/2.8 är mitt favoritobjektiv till porträttfotografering, men det är jag. Samtidigt är 105:an otymplig om man vill växla till halvkropp/helkropp. Kom också ihåg att D3100 har en brännviddsfaktor på 1.5 som gör att ett 35 mm på din kamera blir ungefär som ett 50 mm objektiv. Prova dig fram hur du gillar att fotografera!

Hur ljussätter du?
Oj, det beror helt på situationen! I studion har jag  oftast 3 blixtar som jag ljussätter med. Utanför studion fotar jag med naturligt ljus.

När jag fotograferar utomhus använder jag mig av ett teleobjektiv för att fotografera porträtt. Vill åt det korta skärpdjupet. Har även ett 50/1,8 objektiv och ett 24-75/2,8. Vilket objektiv väljer du för att fota utomhusporträtt? (Funderar nämligen på att köpa ett 85/1,8 men vet inte om jag är i behov av det egentligen.
Samma sak här som ovan. Jag använder något av mina tre favoritobjektiv beroende på vilken situation det är. I brännvidd skiljer det ju inte så mycket mellan ditt 24-75 mm (om du fotar på 75 mm) och ett 85 mm, men du kan vinna kvalitet i bilden – särskilt vid lite högre bländartal. Jag har aldrig provat ett 85/1.8 själv så jag vet inte hur skarpt det är på största bländare tyvärr. Oftast får man bästa skärpan kring bländare 8-11, men då förlorar man samtidigt det fina i oskarp bakgrund.

Har du en studio, eller fotar du hemma hos kunden?
Jag fotar främst i studio, men ibland även hemma hos kunden. Alla nyföddfotograferingar gör jag hemma hos kunden för att få en så lugn och trygg atmosfär som möjligt.

Hur har du lärt dig om studiofotografering, ljus mm?
Jag gick en kurs hos Studiefrämjandet där jag lärde mig grunderna. Läraren var dock lite rörig och lärde ut precis tvärtemot hur det är på vissa saker, så det tog ett tag av egna försök och erfarenheter att komma på vad som var fel och hur jag skulle lösa felen. Då fotade jag också analogt, vilket gjorde att det tog extra lång tid att lära sig. Jag fick ju vänta ett par dagar innan jag såg bilderna jag tagit... J

Jag har en kompaktkamera, Lumix,DMC, och tycker det är jätte svårt att fotografera porträtt bilder med den + att den får fokus på hela bilden och inte bara på den personen som jag fotar. Hur ska jag få att det bara är personen i fokus och har nu några bra porträtt tips?
Jag är inte jättebra på kompaktkameror, men de är byggda för att få fokus över hela bilden, motsvarande en liten bländare på ett objektiv till systemkamera. Och kan man inte ändra på bländarstorleken så kan man inte heller leka med skärpedjupet. Det du kan se till att göra är att alltid ha en ”ren” bakgrund. T ex en vit husvägg (undvik färgade väggar eftersom de reflekterar färgat ljus på modellen), lövverk från en buske eller träd. Om bakgrunden är jämn så framträder den du porträtterar bättre. Sedan är det bara att leka loss med kompositioner och utsnitt!


Kommentarer
Postat av: Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Oj, det var snabba ryck. Jag tror det tog 3 veckor innan jag fick första kontakten och då fick jag som sagt komplettera.. eller ja, snarare höja summan av vad jag skulle tjäna för att de inte skulle klassa det som hobbyverksamhet. Tror jag hade skrivit att jag ville starta nån gång i september, men det blev i början av nov för att det tog sådan tid. Men nu är det ju igång och har varit ett bra tag. Undrar fortfarande vart tiden tagit vägen?! =)

2011-08-24 @ 13:10:59
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: Helena

brukar läsa din blogg men är dålig på att kommentera så ville bara säga Hej :)

2011-08-24 @ 13:15:31
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Postat av: Nathalie

En följdfråga på när du gör nyfödingfotograferingar hos kunden, nnvänder du dig enbart naturligt ljus eller har du med dig speciell utrustning? Ifall du enbart kör med naturligt ljus var brukar du placera bebisen?

2011-08-24 @ 15:48:29
URL: http://nathssfoto.blogg.se/
Postat av: Tinefis

Har en liten fråga.

Vad fick dig att välja Nikon istället för Canon?

kram

2011-08-27 @ 07:47:22
URL: http://tinefiskrivnaord.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se