TEMAVECKA BRÖLLOP - Var redo mentalt!

Under den här veckan kommer det stora temat på min blogg att vara BRÖLLOP. Jag tar i olika inlägg upp saker som kan vara bra att tänka på som fotograf - alltifrån hur man kan förbereda sig mentalt till kundkontakt, utrustning och vad som är viktigt att tänka på som fotograf under själva bröllopsdagen. Jag kommer även att ha en gästbloggare någon av dagarna - spännande! Dagens inlägg är det första under temaveckan och handlar om hur man kan förbereda sig mentalt på att fota bröllop och hur man vet om man är redo för det stora och viktiga uppdraget som bröllopsfotograf.






Att fota bröllop är stort! De bilder man som fotograf tar under bröllopsdagen följer med bröllopsparet under resten av deras liv. Dina bilder gör det möjligt för dem att minnas den speciella dagen, att återuppleva sina känslor och att se alla detaljer från deras stora kärleksdag om och om igen.

När man väl står där som fotograf på bröllopsdagen så har man bara en chans att fånga de spontana ögonblicken. Att bilderna blir bra hänger helt och hållet på DIG. Det här kan kännas både inspirerande och lite skrämmande. Därför vill jag börja den här temaveckan för bröllopsfotografering med ett inlägg där jag tipsar om hur du kan förbereda dig både mentalt och tekniskt för att lyckas!

- Känn dig säker på din utrustning och din egen personliga fotostil!
Under en bröllopsfotografering behöver du ofta vara snabb med att ställa om inställningarna på din kamera, bland annat för att få rätt exponering. Träna så mycket som möjligt på att fota situationer som kan liknas vid en bröllopssituation. Träna på kärleksporträtt, fota inomhus, fota utomhus vid olika typer av ljusförhållanden, fota vardagssituationer för att fånga ögonblicksbilder. Tänk på vad du använder för ISO, bländare, slutartid och brännvidd! Analysera dina bilder och tänk igenom vad du gjorde bra och vad som kan bli bättre. Hur ska du göra för att bli bättre?

- Vem är du som fotograf? Känn till dina egna styrkor och svagheter!
Alla fotografer har olika styrkor och svagheter. Det är viktigt att känna till vad man gör bäst och att våga utnyttja sina styrkor. Men minst lika viktigt är det att känna till sina svagheter och att ha en beredskap för hur man ska klara situationer man inte behärskar till fullo. Man kan inte vara bäst på allt samtidigt.

Ta också reda på hur du är som fotograf. Gillar du att ha kontroll över situationen, är du spontan eller håller du dig helst i bakgrunden och fotograferar utan att lägga dig i? Beroende på hur du är som fotograf så kan du trycka extra hårt på det du är bra på. En fotograf som gillar att ha kontroll över situationen brukar vara bäst på uppställda porträtt och detaljbilder, medan en fotograf som helst håller till i bakgrunden kan ta fantastiska spontana ögonblicksbilder där de porträtterade inte vet om att de blir fotograferade och därför är helt naturliga i sina uttryck. Inget sätt att fotografera är bättre än det andra, det gäller bara att veta om sin stil och att förmedla den till kunden. Olika brudpar gillar olika stilar!

- Håller din utrustning?
Det är viktigt att veta att kamera och objektiv klarar av de olika ljusförhållandena under bröllopsdagen. Viktigast är att kunna öppna upp bländaren och att kunna vrida upp ISO:t utan att det blir alltför brusiga bilder inne i t ex kyrkan. Ett längre inlägg om bröllopsfotografens utrustning kommer senare i veckan.

- Träna på bröllop!
Ett bra sätt att känna på hur det är att fotografera bröllop är att följa med som assistent på några olika bröllop. Du kan även träna på att fota på bröllop där du är gäst. Ta dock hänsyn till den anlitade fotografen, brudparet och övriga gäster. Prata med brudparet innan bröllopet och fråga om det är OK att du fotar vid t ex vigseln och/eller festen.

- Inspireras av andra!
Börja tidigt med att titta på många olika bröllopsbilder. Titta på olika fotografers portfolios och upptäck deras olika stilar. Har någon en liknande stil som du? Hämta extra mycket inspiration där i så fall och öva, öva, öva. Ta hjälp av modeller eller dina vänner och skapa bilder till din portfolio som du kan visa framtida kunder!

När du väl känner dig mentalt stark och förberedd på att göra en bröllopsfotografering på egen hand är det dags att boka in kunder. Mer om hur du förbereder dig inför kundkontakten och bröllopsfotograferingen tar jag upp i ett inlägg imorgon. Missa inte det!

Kommentarer
Postat av: Photosbydavid - En fotoblogg

Gud så fin hemsida du har , du är grym! :)

2011-05-02 @ 15:26:40
URL: http://photosbydavid.blogg.se/
Postat av: becca

Åh vad kul att du har en Bröllopsvecka! Det gör mig så otroligt glad - jag har ganska snart mitt första Bröllop. Har varit assistent tidigare etc, men nu är det på riktigt! :) !

2011-05-02 @ 15:36:52
URL: http://fotobex.blogg.se/
Postat av: becca

svar: Ja, även om jag känner mig riktigt förberedd så är det alltid bra med mer tips ! :D Det är i början av juli :)

2011-05-02 @ 19:04:38
URL: http://fotobex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se