TEMAVECKA BRÖLLOP - Utrustningen

Under den här veckan kommer det stora temat på min blogg att vara BRÖLLOP. Jag tar i olika inlägg upp saker som kan vara bra att tänka på som fotograf - alltifrån hur man kan förbereda sig mentalt till kundkontakt, utrustning och vad som är viktigt att tänka på som fotograf under själva bröllopsdagen. Jag kommer även att ha en gästbloggare någon av dagarna - spännande!

Idag tänkte jag ge er en liten checklista på utrustning som är bra att ha med sig under en bröllopsdag.



LAILAS TANKAR KRING KAMERAUTRUSTNING VID BRÖLLOPSFOTOGRAFERING
Sedan den digitala systemkameran kom in på marknaden har antalet duktiga amatörfotografer ökat kraftigt i antal. Många drömmer om att en dag kunna försörja sig som fotograf och många har en önskan om att fotografera bröllop. Det som skiljer den kunnige amatörfotografen från en proffsfotograf är ofta utrustningen. När man fotar bröllop krävs ofta ljusstarka objektiv och en kamera med bra brushantering, åtminstone om vigseln hålls i kyrkan och om man ska fota på festen under kvällen. Inomhus är ju ljusmängden begränsad och man behöver skruva upp ISO:t på kameran. En proffskamera är ofta riktigt bra på att hantera bruset som blir vid höga ISO-tal, medan bilderna från en amatörkamera blir mer brusiga.

Att öka ISO:t när man fotar i t ex kyrkan är ett måste, annars riskerar man att få rörelseoskärpa i bilderna. Då är brus att föredra. Ett ljusstarkt objektiv (där bländartalet för största bländare är 2.8 eller lägre) hjälper dig att hålla nere ISO:t eftersom en stor bländare släpper in mer ljus.

En stor bländare är också viktigt vid porträttfotograferingen om du vill få kort skärpedjup.



Jag har alltid med mig ett makroobjektiv (AF-S Micro Nikkor 105/2.8G) för att kunna fånga detaljer på ett bra sätt, t ex ringar, håruppsättning, manchettknappar, fluga, smycken, detaljer på klänningen och skor. Det finns även närbildsfilter för detta ändamål, men det är inget som jag har provat.

Med tanke på det viktiga uppdrag du har som bröllopsfotograf bör du ha med dig ett reservkamerahus. För tänk om din kamera skulle gå sönder just på bröllopsdagen! Då måste du snabbt fixa fram en ny kamera. Ett extra kamerahus är också bra att ha om du vill kunna växla snabbt mellan två objektiv med olika brännvidd (t ex ett vidvinkel och ett tele).



ÖVRIG UTRUSTNING - CHECKLISTA
Utöver två kamerahus och lämpliga objektiv (jag jobbar mest med 50mm/1.8, 105mm/2.8 och 70-200mm/2.8) så finns det annan utrustning som man bör ta med sig. Här kommer en checklista som fungerar för mig.

- Minneskort som räcker för de antal timmar du har uppdrag att fota. Ett heldagsbröllop innebär flera hundra bilder!
- Extra batterier till kameran och till ev extern blixt.
- Reflexskärm
- Vatten och frukt/nötter/russin eller liknande. Ofta hinner man inte sätta sig ner och äta en ordenligt lunch under bröllopet. Se till att du har ätit en ordentlig frukost och ha sedan med dig lättillgängliga snacks för att fylla på energin under dagen. Glöm inte att dricka ordentligt. Brudparet kanske också behöver höja blodsockernivån eller fylla på med vätska!?!?!
- Näsdukar och transparent puder. Bra att ha om tårarna börjar trilla redan under porträttfotograferingen och om det är en riktig varm och svettig dag.
- Stege. Porträttbilder blir ofta bra om man fotar en liten smula ovanifrån (strax över ögonhöjd på den porträtterade). Jag brukar ofta klättra upp ett eller ett par steg på en stege för att hamna i rätt höjd. Lek med lite olika vinklar! Vad händer om du fotar brudparet nästan helt ovanifrån?
- Underlag för dig själv eller brudparet att sitta eller ligga på. För att skydda brudklänningen från smutsiga bänkar eller underlag kan man använda ett vitt lakan. Samma lakan kan även användas som skydd då bruden t ex kliver in i bilen som tar brudparet till och från kyrkan.
- Checklistan med vilka bilder som är viktiga att få med för brudparet. Den gick ni igenom vid konsultationen.
- Extern blixt. Nu är det modernt att enbart fota med befintligt ljus, men det finns tillfällen då en extern blixt kan tillföra något extra till bilden. Blixten är också nödvändig om du ska fota vid festen efter att mörkret lagt sig eller om festlokalen inte har bra ljusinsläpp. Glöm inte att fråga om du får lov att fota med blixt vid festen!
- Stativ och softbox/paraply till den externa blixten.
- Ett stort vitt paraply till brudparet om det skulle börja falla ett lätt regn, men ni ändå beslutar er för att ta porträtten utomhus.
- Ev regnskydd till kameran, du kan göra ditt eget av en enkel fryspåse av lämplig storlek.
- Är du tjej och sminkar dig kan du ha med dig lite smink för att ev bättra på under dagen.

Det här är min personliga checklista för bröllopsfotografering och olika fotografer kan ha med sig olika utrustning. Tänk igenom vad just du behöver ta med dig för att kunna uppfylla din personliga bildstil.

Imorgon välkomnar jag min gästbloggare Elin Wiklund. Elin är utbildad Makeupartist och hon kommer att skriva ett inlägg om hur du som fotograf (eller gäst för den delen) kan tänka när du sminkar dig inför ett bröllop.

Kommentarer
Postat av: Jen

Hej, vilken härlig blogg jag hamnade på! Vilken duktig fotograf du är! Jag har själv fotat ett par bröllop och skulle vilja våga satsa på det mera, men med jobb och barn flyger dagarna bara förbi... Undrade om du använder stativ när du fotar bröllopsporträtten (eller annars). Jag gillar att hålla kameran själv och är inte alls van vid stativet... Vilken kamera använder du? Jag har Nikon D300 men funderar på att skaffa en ny... Mvh Jen

2011-05-04 @ 18:39:30
Postat av: Caroline

Vad har du för kamerahus då, och har du samma på både den ordinarie kameran som på back up-kameran?

2011-05-04 @ 19:50:08
URL: http://min.bakel.se
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

SV: Jen, tack så mycket! Jag använder inte heller stativ när jag fotar porträtten eller andra bröllopsbilder. Ett stativ känns lite begränsande för mig eftersom jag gillar att kunna ändra position snabbt för att fånga spontana ögonblick och jag vill också kunna testa olika vinklar för samma motiv. Med kameran i handen känner jag att det blir mindre stelt i kommunikationen med brudparet och det är lättare att få avslappnade och glada bilder.



Jag fotar med Nikon D700 som har bra brushantering och känns helt rätt i mina händer.



Caroline, som jag sa ovan så har jag Nikon D700. Det allra bästa tycker jag är att ha två likvärdiga kamerahus för att kunna utnyttja lyxen att ha två kameror med sig till fullo. Mitt reservhus är dock av en billigare modell och jag använder det bara som just reservhus.

2011-05-04 @ 21:51:04
URL: http://lailavillebeck.blogg.se/
Postat av: KarinHannaIsabelle-

tycker du att jag ska satsa på fullformats kamera eller räcker de med 7d som är canons bästa proffskamera som inte är fullformat , för bröllop? :D

2011-08-18 @ 23:59:44
URL: http://khia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se