SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN

Vem har du som inspirationskälla bland fotografer, någon favorit?
Oh, jag har så många fotografer som jag har insprierats av. Just nu har jag faktiskt ingen favorit. Jag tror att jag just nu är i ett skede då jag hamnat på en platå i min utveckling och börjar närma mig att bli redo att ta ett språng i någon riktning. Vart det blir vet jag inte riktigt. Får söka lite bland fotografer och söka inspiration från nya håll :)
Amy Robertson har varit en stor inspiration när det gäller nyföddfotografering under våren och jag kommer nog hämta en del inspiration där när det gäller gravidfotograferingar. Gravidfoto är nog den kategorin som jag skulle behöva utveckla mest just nu.
 
Hur länge har du fotograferat?
Jag fick min första kamera när jag var 13 år (en titta-och-tryck-kamera) och sedan dess har jag älskat att fota. Jag ritade och målade mycket när jag var liten, men perfektionist som jag var blev jag aldrig nöjd och insåg kanske att med kameran kunde man "måla världen precis som man ser den". (?)
 
Har du några tips till alla fotograf-rookies om hur man utvecklar sitt företagande/fotograferande?
Oj! Jag är väl själv en rookie inom företagande. Har ju snart ettårsjubileum. Så jag undrar själv hur man ska utvecklas och ta nästa steg... Men att tro på sig själv är alltid viktigt och värt att påminna sig själv om.
 
Jag undrar om du har erfarenhet av att ha gjort några fotoböcker? Från vilken - vilka leverantörer i så fall? Någon du kan rekomendera...
Till barnfotoböcker använder jag Eirikuva och till bröllopen 2013 funderar jag på QT albums.
 
Vart kommer ditt fotointresse ifrån?
Det är nog mitt sug efter att ständigt få skapa som gjort att mitt fotointresse växt sig stort. Började som sagt när jag fick min första kamera som 13-åring. Då tog jag fina porträtt på alla hästar och kompisar i stallet :) Sedan har intresset kommit och gått och vaknade till liv på riktigt igen hösten 2008 då jag köpte min första digitala systemkamera.
 
Vart är ditt drömställe att fotografera på?
Jag ÄLSKAR att gå omkring på Mykines (Färöarna) och fota lunnefåglarna där. Jag skulle kunna vara därute för mig själv i flera veckor och bara fota fåglarna :)
 
Har du någon favoritrekvisita?
Hmmm, inte vad jag kan komma på... Det är ju så olika beroende på vad man fotar också. Jag gillar "det enkla".
 
Hade du någonsin kunnat tänka dig att du skulle få så mycket bokningar som du har?
Både ja och nej. Om jag inte trodde att jag skulle få mycket bokningar så skulle jag aldrig ha vågat starta eget. Men att det skulle gå så snabbt trodde jag nog inte. Så innan jag startade försökte jag komma på så många idéer jag bara kunde på olika typer av fotograferingar jag kunde erbjuda vid sidan av min huvudidé med babyfotografering. Även om jag ännu inte behövt titta i idéhögen så är det tryggt att ha den där :)
Att jag skulle få så många bröllopsbokningar trodde jag dock inte. Särskilt inte eftersom jag valde att inte marknadsföra mig som bröllopsfotograf 2012 då jag var osäker på hur det skulle gå ihop med familjelivet. Men jag är enormt glad att så många gillar det jag gör när det gäller bröllop också! ♥♥♥
 
Blir du inte "bebissugen" när du träffar så mycket söta små nyfödda?
Jotack, det är klart man blir sugen när man träffar de små nyfödingarna :) Men just nu är företaget min bebis ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se