SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN DEL 2 (av 2)

FÖRETAG
Hur började din karriär som fotograf?
Hmmm. Egentligen började det väl med att jag fick min första titta-och-tryck-kamera när jag var 10 år. Det där är en lite bitterljuv historia som jag funderat på att dela med mig av... Kanske kommer något om det i framtiden. Jag har ju annars gjort en akademisk karriär inom molekylär bioteknik, disputerade 2007 och har fortsatt lite smått med forskningen även efter disputationen (varvat med mammaledighet). Fotograferingen har jag alltid haft som hobby vid sidan av. Jag hade en djupt liggande dröm om att bli fotograf redan när jag slutade gymnasiet och kikade lite på fotografutbildningar, men insåg att jag aldrig skulle ha chansen att komma in på någon av dem.

2008 hittade jag min nisch inom baby- och barnfotografering, efter att jag fått min första son och flera vänner också fick barn som jag fick fota. 2010 var jag gravid igen och kände mig ganska säker på att jag inte ville fortsätta inom den akademiska världen. En kompis skickade en länk till en artikel om nyföddfotografering och där fick mina fotografdrömmar en riktig nytändning.

I maj 2010 fick jag lille Oliver (som också var min första nyföddmodell - en mycket besvärlig modell då han vaknade så fort jag lade honom ner, han ville bara sova i mammas famn) och jag var mammaledig till april 2011. Då anmälde jag mig som arbetssökande och påbörjade mina förberedelser för att starta eget företag samtidigt som jag sökte andra jobb. 1 september 2011 startade jag mitt företag som fotograf.

Min första nyföddfotografering:


Hur gick du till väga när du startade eget företag?
Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt, men jag funderade mycket och länge på allt kring företagandet. Jag jobbade med min affärsplan och gick på rådgivningar hos Nyföretagarcentrum innan jag skickade in mina papper för att få F-skattesedel.

Hur gör du för att marknadsföra dig?
Åh, vad svårt att svara på! Det är givetvis blogg, hemsida, och facebook, men också kunder som rekommenderar sina vänner och samarbeten med olika personer. Ingen nämd, ingen glömd :) Ett stort tack till er alla som pratar gott om mig!!!

Har du några tips till unga människor som skulle vilja bli fotografer men inte riktigt vågar satsa?
Jag skulle faktiskt råda till att ta det lugnt. Låt det ta tid. Bygg upp ditt självförtroende som fotograf, fota mycket, skaffa en bra portfolio. När du tror på dig själv, då är det dags att starta eget :)

Jag har börjat ta betalt för mina bilder, men vet inte om jag vågar satsa fullt ut. Ska man skaffa f-skattsedel eller bara ta upp det i deklarationen?
Härligt att höra att du tar betalt för det du gör :) Din fråga är lite svår att svara på så här rakt upp och ner eftersom jag inte vet detaljerna. Jag skulle rekommendera att du träffar en rådgivare på t ex Skatteverket som kan hjälpa dig. Här kan du läsa mer: http://www.verksamt.se/portal/web/guest/fundera/hobby-eller-foretag

Vad är ditt bästa tips när det kommer till att skapa en kundkrets?
Mitt bästa tips skulle nog vara att fundera igenom vilka kunder du vänder dig till, var de finns och vad som lockar dem. Skissa på din affärsplan och se till att du har så mycket information du bara kan få om din målgrupp och sedan är det bara fantasin som sätter gränserna för hur du kan nå dina potentiella kunder.

 

Sköter du ditt företag själv eller får du hjälp av någon? Bokföring och pappersjobb skrämmer mig lite från att våga satsa fullt ut. Några tips?
Bokföringen var nog det som skrämde mig mest också innan jag började. Jag kunde INGENTING om bokföring o dyl. Skatteverket har informationskvällar som du kan gå på. Jag har valt att sköta bokföringen själv till att börja med för att lära mig hur det fungerar. Men så småningom ska jag nog lämna över det arbetet för att få mer tid. Det tar mer tid och kraft än man tror att sköta bokföringen! 

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Vilket är ditt favoritobjektiv för nyföddfotografering?
Nikkor 50 mm, 1,4 och Nikkor 105mm 2,8 (det senare för detaljer)

Vad gör du om det inte finns tillgång till bra ljus hemma hos familjen du ska fota en nyfödd hos?
Skruvar upp ISO? En reflexskärm kan vara ett bra verktyg om ljuset är skarpt så att skuggorna kan lättas upp.


Om man vill börja med nyfödd-och babyfotografering men inte har någon rekvisita, vad bör man satsa på att införskaffa först?
OJ! Vilken fråga :) Det beror väl helt på vilken stil man vill köra. Det första jag införskaffade var nog fårfällar. Eller..... Jag lånade min dåvarande chefs fårfällar som han hade på kontoret. Jag smög in när ingen annan var där, norpade åt mig fällarna, fotade och lämnade sedan tillbaka dem ;)



Vad är ditt bästa tips när det kommer till att fota nyfödda?
Var lugn och tålmodig. Sätt ALLTID bebisens behov och säkerhet i första hand! 

FOTORELATERAT
Ditt bästa fotominne?
Det finns så många fina minnen. Och jag tror att jag väljer ett av dem som känns mest avlägset från mitt hektiska liv just nu; när jag var på min favoritö på Färöarna, Mykines, för att titta på Lunnefåglarna där. Jag satt i gräset för att vila och helt plötsligt insåg jag vilken fantastisk plats jag var på. Det var lunnefåglar överallt. Tusentals! I gräset runtomkring mig, så nära som 2 m från mig, i luften över mig och simmandes i havet 100 m (typ) nedanför mig. Och vilka härliga krabater de där fåglarna är!!! Att kunna sitta sådär mitt i naturen och på nära håll titta på dessa fåglar är helt underbart!!! Ett absolut favoritställe och ett måste varje gång vi är på Färöarna under lunnefåglarnas häckningsperiod!



Motljus har jag fråga om.. Jag har försökt få till fina bilder i det men inte lyckats som jag vill och som jag sett andra.. Vad för inställningar kan funka??
Jag är ingen expert på motljus direkt. Och nu vet jag inte vilken effekt du har sett i andras bilder och vad det är du vill uppnå. Man kan göra så mycket olika med motljus. Silhuettbilder, lens flare mm. Men vill du ha t ex porträttbilder i motljus så ska du exponera efter ansiktet, och oftast får man ha en exponering som ligger 1-2 steg högre än vad kameran själv mäter i autoläge.

Vilka/vilket objektiv är ett måste att ha för dig?
För min personliga stil just nu är det 50 mm 1,4 och 105 mm 2,8. Och för bröllop: 70-200 mm 2,8. Jag är dock sugen på att prova andra objektiv som andra fotografer har som sina favoriter. Vidvinkel skulle vara roligt att prova och då för enstaka bilder under t ex ett bröllop.

Nån ting jag funderat på när jag sett din bilder är dom bakgrunder du ofta använder vid barnfotograferingar (golv, list och vägg), är det ett hemmabygge eller finns de att köpa?
Golvet är köpt hos Eva på Evas Photo Props. Listen och väggarna har jag ordnat med själv :)

Jag undrar vilken ljussättning du kör på när du tar dina bilder med kritvit bakgrund?
Många undrar över hur man ska få vit bakgrund. Det handlar helt enkelt om att överexponera bakgrunden.

Hur får du dina bilder skarpa? Jag använder mig oftast av ett 50mm objektiv och kör på största bländare för att få in mest ljus. Har bara ISO upp till 1200 och använder sällan stativ då mina bilder inte blir så spontana då. Finns det något annat att tänka på? Jag kan ju inte påverka vädret liksom.
Bästa kvalitén på skärpan får man vid medelstora bländare, dvs bländare 8 eller 11. Skruvar man upp ISO så ökar bruset i bilden vilket gör att bilden upplevs som mer oskarp. En mer avancerad kamera brukar ha bättre brushantering. Ett bra objektiv bidrar också till bättre skärpekvalitét.

Hur funkar det med studion du använder, hyr du den hela tiden eller från gång till gång?
Jag har ett abonnemang på studion för ett visst antal timmar i månaden.

Detta kanske är svårt att svara på - men om man satsar på att köpa en systemkamera, är Canon Nikon eller rentav något annat märke bäst?
Vilket kameramärke man väljer är givetvis en smaksak. Idag finns nog ingen systemkamera som är dålig ;) Själv kör jag Nikon och jag valde Nikon för att det kändes rätt helt enkelt. Provhåll de olika märkena och se om någon av dem känns bättre i dina händer...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se