Videotips: Ta bättre självporträtt med fjärrutlösare

För några veckor sedan lovade jag att när ni blir 30 prenumeranter skulle jag ge er ett videotips här på bloggen. Jag spelade in ett tips, men det blev.... katastrof! Och så gick tiden... Men nu äntligen kommer mitt videotips. Det handlar om att ta självporträtt med sin systemkamera.

Jag har fått flera frågor om hur jag gör när jag tar självporträtt och här pratar jag lite om det. Som bloggande fotograf är det alltid kul att visa lite självporträtt och har man t ex "dagens outfit" som en stående inslag i sin blogg så är det här ett tips som passar för det också.

Ni får ursäkta att jag är lite rastlös i videon, men jag sprang 3 (TRE) gånger fram och tillbaka till den här fårhagen i utkanten av Linköping för jag glömde saker hemma. Först glömde jag fjärrutlösaren, sedan glömde jag sladden som ska vara mellan kameran och fjärrutlösaren. Jag filmade innan jag gick hem igen för att hämta sladden och var lite orolig för att klockan skulle bli för mycket för att hinna ta självporträtten. Därav min rastlöshet ;)



PS Jag hann ta självporträtt!!! Phu! DS

Kommentarer
Postat av: ALICE

sv, åh tack!! :)

2011-06-27 @ 00:11:23
URL: http://aalicejunman.blogg.se/
Postat av: Sofia

Toppentips =) Jag har länge tänkt köpa en fjärrutlösare... Men det finns ju så många att välja mellan och i så många prisklasser. Vad skulle du rekommendera till en Canon EOS 500D?

2011-06-28 @ 21:11:52
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

Sofia: Det beror lite på vad du ska ha fjärrutlösaren till och vilka "finesser" du tycker är viktiga? Vill du ha timer på? Vill du kunna använda den både att styra kameran och blixt med den?

Jag använder själv Nikon, men jag hjälper dig gärna att kolla upp något som passar dig till Canon :)



Jag valde en lite dyrare modell av fjärrutlösare eftersom jag vill kunna styra studioblixtar och min externa blixt med den. Men ska man bara fota i befintligt ljus klarar man sig förmodligen med en enklare variant.

2011-06-29 @ 08:41:59
URL: http://lailavillebeck.blogg.se/
Postat av: Sofia

Sv: Jag kommer nog inte använda den till att styra några blixtar, utan bara fota i befintligt ljus. Men jag vill gärna kunna använda tidsinställning samt att den ska vara trådlös.



Jättesnällt att du svarar! Bloggar som din är utmärkta för sådana som mig - dvs. nybörjare =)

2011-06-29 @ 22:34:14
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

Hej Sofia!

Förlåt att du fått vänta på svar!!! Men den som väntar på något gott ;) Hoppas att du tittar in här igen bara?

Jag har hittat ett billigt alternativ till dig som passar din Canon EOS 500D. Fjärrutlösaren heter Canon Fjärrkontroll RC-6 och kostar under 200 kr. Den har en räckvidd på 5 m och du kan välja mellan att bilden tas när du trycker på avtryckaren, eller efter 2 sekunder. Börja med den och se vad du tycker. Priset är ju bra :)

2011-07-10 @ 22:35:57
URL: http://lailavillebeck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Fotograf Laila Villebeck,
Linköping, Östergötland

Fotografen med babyn i fokus! Laila har tagit sin hobbyverksamhet ett steg längre och driver nu sitt eget företag som fotograf med inriktning mot gravidfotografering, nyföddfotografering, babyfotografering och barnfotografering. Jobbar även som bröllopsfotograf. Följ med i bloggen och låt er inspireras av alla bilder! Välkomna!

Godkänd för F-skatt!

bloglovin

Kontakta mig via mail:
[email protected]


JAG SAMARBETAR MED:




GRAVIDFOTOGRAFERING
Att vara gravid är en unik situation i livet! Som fotograf hjälper jag dig att bevara det vackra som graviditeten innebär. Du kan ta dina porträtt i studio i centrala Linköping, i hemmamiljö, eller utomhus. Partner och/eller tidigare barn är välkomna att vara med.
Läs mer på min hemsida!

NYFÖDDFOTOGRAFERING
Ett mirakel! En av mina stora passioner som fotograf är att fota nyfödda. När babyn är 4-10 dagar gammal är chansen störst att fånga de härliga egenskaperna hos er pojke eller flicka. Min studio ligger i Linköping, Östergötland.
Läs mer på min hemsida!

BABYFOTOGRAFERING
En graviditet kan kännas oändligt lång, men när babyn väl kommer går tiden fort! Glöm inte att föreviga de viktiga stegen i babyns utvecklig! De vanligaste tidpunkterna att ta babyporträtt är när de har lärt sig sitta (ca 6 mån) och när de fyller ett år.

ETTÅRSFOTOGRAFERING
Den första födelsedagen är speciell! Jag är glad att så många väljer att låta barnen göra sina ettårsporträtt hos mig. Under en vanlig ettårsfotografering försöker jag fånga det som är speciellt för barnet. Utvecklingen ser ju olika ut, och det kan handla om att stå (med eller utan stöd), ev gå, krypa, klappa händerna, vinka osv osv
Läs mer på min hemsida!

BARNFOTOGRAFERING
Att jobba som barnfotograf är något jag verkligen älskar! Alla barn är olika och jag strävar efter att fånga varje barns personlighet på bild. Jag tar ert barns porträtt i studio, hemmamiljö eller utomhus.
Läs mer på min hemsida!

REFERENSER
”Laila är en enastående fotograf och vi är oerhört tacksamma för alla vackra bilder hon tagit på våra barn. Hon har följt dem från allra första början och har verkligen lyckats fånga de där fantastiska ögonblicken på bild.”
Amanda, mamma till Thure och Selma

"Vår dotter Alva (tre och ett halvt år) kan, tack vare Laila, leka sig igenom hela fotosessionen. Detta har resulterat i helt oemotståndliga foton där man verkligen kan se hur Alva njuter av livet. Vi kan inget annat än rekommendera Laila till alla som vill anlita en proffsig och lekfull fotograf."
Ann-Charlotte och Andreas

"Laila är framför allt professionell, men även lättsam, glad och humoristisk - vilket ger underbara bilder som resultat. Hon vet hur man fångar två hjärtans stora livsögonblick, och gör det med glans. Laila är praktisk och ger väldigt bra och tydlig feedback. Vi rekommenderar varmt Laila som bröllopsfotograf!"
Evelina och Johan

"Vi är så glada att vi anlitade Laila som vår bröllopsfotograf. På ett avslappnat och proffsigt sätt lyckades hon både ta otroligt vackra porträttbilder samt fånga alla de speciella ögonblicken under vigseln. Hon har verkligen känslan för hur man tar bilder som är naturliga och sprider värme. Vi kan absolut rekommendera Laila som fotograf på er stora dag!"
Sandra och Erik


Blogg listad på Bloggtoppen.se
http://www.barnfotografer.se